Page 1 - Leeg_bestand_004
P. 1

45	
Voor een ervaren jachteigenaar bouwt Royal 
Huisman een 85 meter lang sloepgetuigd 
aluminium zeiljacht, in zijn soort volgens de 
werf het grootste ter wereld. Het exterieur en 
scheepsbouwkundig ontwerp van Project 410 
komt van de tekentafels van Frers Design. Het 
interieur is ontworpen door Wetzels Brown.	
 	
De carbon mast, giek en het geïntegreerde 
zeilsysteem worden geleverd door Rondal, 
dochterbedrijf van Royal Huisman.	
 	
Er is een jaar aan het ontwerp gewerkt en 
nu beginnen de voorbereidingen voor de  constructie. Het jacht kan binnen een paar 
minuten zeilgereed zijn en door de lange 
waterlijn kan het een hoge snelheid bereiken, 
zelfs bij lichte wind.	
DUURZAAM	 	
Waar mogelijk wordt bij de bouw gebruik 
gemaakt van gerecyclede materialen of 
materialen met een geringe ‘footprint’. Het 
zeiljacht is gekwalificeerd voor het nieuwe 
Lloyd’s ‘Hybrid Power’ certificaat en kan 
stroom opwekken door het laten meedraaien  van de schroeven (regenereren). Een 2 
megawatt accubank kan worden ingezet om 
het jacht stil en zonder uitstoot te laten varen 
als het niet zeilt. Royal Huisman is reeds lang 
bezig met duurzame techniek en verwijst naar 
het eerste hybride zeiljacht ter wereld, dat de 
werf reeds bouwde in 2008, de Ethereal.	 	
Een ontwerptekening, illustraties of nadere 
technische specificaties zijn nog niet 
vrijgegeven.
www.royalhuisman.com
De Boarncruiser Elegance-serie wordt 
uitgebreid met de Boarncruiser 46 
Elegance, het elfde in de reeks. Dit 
nieuwe jacht van 14 meter lengte heeft 
een ruime salon, en twee hutten. Onder 
de buitenzithoek is een opslagruimte 
gemaakt. Op het zwemplateau kan een 
bijboot of jetski worden vervoerd.	
 	
Alle jachten van Boarnstream 
Yachting uit Jirnsum worden semi-
custom gebouwd, met verschillende 
indelingsmogelijkheden. De toekomstige 
eigenaren van dit model hebben twee  lay-out opties. De eerste biedt een apart 
(dag)toilet met badkamer ensuite bij 
de eigenaarshut. Indien gewenst kan 
een extra toilet in de badkamer worden 
geplaatst. De tweede optie heeft een 
grotere gastenhut dan bij de indeling van 
optie één. De badkamer combineert de 
douche met het toilet. 	
 	
Met een 150 pk diesel kan het schip met 
een kruissnelheid van 7 knopen varen; de 
top is 10 knopen.
www.boarnstream.com
Mulder Shipyard breidt verder uit met een vierde bouwfaciliteit. 
Het familiebedrijf met Zoeterwoude-Rijndijk als thuishaven heeft in 
Enkhuizen de oude bedrijfsruimtes van Dutch Yacht Builders gekocht.
“Het zijn twee loodsen: een grote van 54 meter en één van 40 me\)ter 
met daartussen kantoren”, licht commercieel directeur Nick Mulder de 
aankoop toe. “Dan hebben we ook Voorland 10 gekocht. Daar werd alle 
‘prefab’ gedaan, dus de interieurbouw. Naast de faciliteiten hebben we 
tevens de bestaande machines en inventaris overgenomen. Het geheel 
is samen ongeveer 4.500 vierkante meter groot.”	
CASCOBOUW IN EIGEN BEHEER	 	
Op de vraag of een uitbreiding van hun huidige lijn ten grondslag ligt 
aan deze aankoop, antwoordt Mulder: “We zijn nu een aantal jaren 
actief in de superjachtsector. We hebben best veel van onze 36 meter 
en 34 meter jachten gebouwd. Er zitten ook wel grotere jachten in de 
pen, maar primair is het idee van deze uitbreiding om meer controle te 
hebben over onze eigen agenda. We hebben tot nu toe de cascobouw 
altijd uitbesteed. We verwerken op jaarbasis zo’n 150 ton aluminium. 
Zeker de helft daarvan kunnen we nu in eigen beheer gaan bouwen. 
Daardoor kunnen we beter plannen en zeker stellen dat we de casco’s 
binnenkrijgen.”	
 
 	
JACCO KLEIN	 	
De scheepswerf in Enkhuizen zal worden geleid door Jacco Klein, die  voorheen als technisch directeur van de Dutch Yacht Builders werkzaam 
was. “Ik heb eerder de rompen van de 29-meter Firefly en de 30-meter 
Mahalo voor Mulder gebouwd en ken Dick en Nick Mulder al meer 
dan 20 jaar. Ik ben erg enthousiast over de toekomst”, aldus Klein. Zijn 
eerste uitdaging wordt het aantrekken van extra personeel. Mulder: 
“Gekwalificeerde aluminium cascobouwers mogen zich aanmelden bij 
Jacco Klein.” Bang dat dit een lastige klus zal worden, is Mulder niet: 
“Enkhuizen en omstreken is een mooi stukje ‘jachtbouw Nederland’, 
waar veel personeel beschikbaarheid is. Als we eind van dit jaar rond 
de twintig nieuwe medewerkers hebben, zijn we hartstikke blij. Jacco is 
momenteel druk met de sollicitaties.”
Enige haast is wel geboden, gezien de planning. Mulder: “We zijn al 
operationeel. In maart kwam het eerste snijpakket van een nieuwe 
36-meter al binnen en zijn we begonnen met de cascobouw.” Vanuit 
Enkhuizen zijn de casco’s voor afbouw snel te transporteren naar de 
Mulder-werven in Zoeterwoude en Voorschoten.
www.muldershipyard.nl	
NIEUWS  VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN	
Mulder Shipyard 
ook in Enkhuizen
Royal Huisman: order grootste sloepgetuigde zeiljacht Boarncruiser 46 Elegance: nr. 11	
DE BOUWHAL 
IN ENKHUIZEN,  \b4 METER DIEP.
JACHTBOUW NEDERLAND  APRIL fl0flfl    


































































































   1   2   3   4