Page 1 - Leeg_bestand_004
P. 1
45
Voor een ervaren jachteigenaar bouwt Royal
Huisman een 85 meter lang sloepgetuigd
aluminium zeiljacht, in zijn soort volgens de
werf het grootste ter wereld. Het exterieur en
scheepsbouwkundig ontwerp van Project 410
komt van de tekentafels van Frers Design. Het
interieur is ontworpen door Wetzels Brown.
De carbon mast, giek en het geïntegreerde
zeilsysteem worden geleverd door Rondal,
dochterbedrijf van Royal Huisman.
Er is een jaar aan het ontwerp gewerkt en
nu beginnen de voorbereidingen voor de constructie. Het jacht kan binnen een paar
minuten zeilgereed zijn en door de lange
waterlijn kan het een hoge snelheid bereiken,
zelfs bij lichte wind.
DUURZAAM
Waar mogelijk wordt bij de bouw gebruik
gemaakt van gerecyclede materialen of
materialen met een geringe ‘footprint’. Het
zeiljacht is gekwalificeerd voor het nieuwe
Lloyd’s ‘Hybrid Power’ certificaat en kan
stroom opwekken door het laten meedraaien van de schroeven (regenereren). Een 2
megawatt accubank kan worden ingezet om
het jacht stil en zonder uitstoot te laten varen
als het niet zeilt. Royal Huisman is reeds lang
bezig met duurzame techniek en verwijst naar
het eerste hybride zeiljacht ter wereld, dat de
werf reeds bouwde in 2008, de Ethereal.
Een ontwerptekening, illustraties of nadere
technische specificaties zijn nog niet
vrijgegeven.
www.royalhuisman.com
De Boarncruiser Elegance-serie wordt
uitgebreid met de Boarncruiser 46
Elegance, het elfde in de reeks. Dit
nieuwe jacht van 14 meter lengte heeft
een ruime salon, en twee hutten. Onder
de buitenzithoek is een opslagruimte
gemaakt. Op het zwemplateau kan een
bijboot of jetski worden vervoerd.
Alle jachten van Boarnstream
Yachting uit Jirnsum worden semi-
custom gebouwd, met verschillende
indelingsmogelijkheden. De toekomstige
eigenaren van dit model hebben twee lay-out opties. De eerste biedt een apart
(dag)toilet met badkamer ensuite bij
de eigenaarshut. Indien gewenst kan
een extra toilet in de badkamer worden
geplaatst. De tweede optie heeft een
grotere gastenhut dan bij de indeling van
optie één. De badkamer combineert de
douche met het toilet.
Met een 150 pk diesel kan het schip met
een kruissnelheid van 7 knopen varen; de
top is 10 knopen.
www.boarnstream.com
Mulder Shipyard breidt verder uit met een vierde bouwfaciliteit.
Het familiebedrijf met Zoeterwoude-Rijndijk als thuishaven heeft in
Enkhuizen de oude bedrijfsruimtes van Dutch Yacht Builders gekocht.
“Het zijn twee loodsen: een grote van 54 meter en één van 40 me\)ter
met daartussen kantoren”, licht commercieel directeur Nick Mulder de
aankoop toe. “Dan hebben we ook Voorland 10 gekocht. Daar werd alle
‘prefab’ gedaan, dus de interieurbouw. Naast de faciliteiten hebben we
tevens de bestaande machines en inventaris overgenomen. Het geheel
is samen ongeveer 4.500 vierkante meter groot.”
CASCOBOUW IN EIGEN BEHEER
Op de vraag of een uitbreiding van hun huidige lijn ten grondslag ligt
aan deze aankoop, antwoordt Mulder: “We zijn nu een aantal jaren
actief in de superjachtsector. We hebben best veel van onze 36 meter
en 34 meter jachten gebouwd. Er zitten ook wel grotere jachten in de
pen, maar primair is het idee van deze uitbreiding om meer controle te
hebben over onze eigen agenda. We hebben tot nu toe de cascobouw
altijd uitbesteed. We verwerken op jaarbasis zo’n 150 ton aluminium.
Zeker de helft daarvan kunnen we nu in eigen beheer gaan bouwen.
Daardoor kunnen we beter plannen en zeker stellen dat we de casco’s
binnenkrijgen.”
JACCO KLEIN
De scheepswerf in Enkhuizen zal worden geleid door Jacco Klein, die voorheen als technisch directeur van de Dutch Yacht Builders werkzaam
was. “Ik heb eerder de rompen van de 29-meter Firefly en de 30-meter
Mahalo voor Mulder gebouwd en ken Dick en Nick Mulder al meer
dan 20 jaar. Ik ben erg enthousiast over de toekomst”, aldus Klein. Zijn
eerste uitdaging wordt het aantrekken van extra personeel. Mulder:
“Gekwalificeerde aluminium cascobouwers mogen zich aanmelden bij
Jacco Klein.” Bang dat dit een lastige klus zal worden, is Mulder niet:
“Enkhuizen en omstreken is een mooi stukje ‘jachtbouw Nederland’,
waar veel personeel beschikbaarheid is. Als we eind van dit jaar rond
de twintig nieuwe medewerkers hebben, zijn we hartstikke blij. Jacco is
momenteel druk met de sollicitaties.”
Enige haast is wel geboden, gezien de planning. Mulder: “We zijn al
operationeel. In maart kwam het eerste snijpakket van een nieuwe
36-meter al binnen en zijn we begonnen met de cascobouw.” Vanuit
Enkhuizen zijn de casco’s voor afbouw snel te transporteren naar de
Mulder-werven in Zoeterwoude en Voorschoten.
www.muldershipyard.nl
NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN
Mulder Shipyard
ook in Enkhuizen
Royal Huisman: order grootste sloepgetuigde zeiljacht Boarncruiser 46 Elegance: nr. 11
DE BOUWHAL
IN ENKHUIZEN, \b4 METER DIEP.
JACHTBOUW NEDERLAND APRIL fl0flfl