Page 1 - Leeg_bestand_004
P. 1
21
Een waterverplaatsend jacht is niet snel genoeg om de beroepsvaart voor
te blijven of voorbij te gaan. De aanzuiging, de golven en soms relatief\)
beperkte ruimte op het water worden dan als minder prettig ervaren. Met
dat gegeven ging Super Lauwersmeer aan de slag, wat resulteerde in het
feitelijk nieuwe concept onder de naam FDHF MC (Fast Displacement
Hull Form Multi Chine). Een wereldprimeur voor de Friese werf. Niet
alleen is dit het eerste multiknikspant-schip met het door Van Oossanen
Naval Architects ontwikkelde onderwaterschip, maar tevens het eerste
stalen jacht op dit formaat dat ermee wordt gebouwd.
Met dit nieuwe type onderwaterschip kan een vrachtschip worden bijge
-
houden - en zelfs worden ingehaald - zonder daarbij een grote hekgolf
te trekken of zeer zware motoren nodig te hebben. Belangrijk bijkomend
voordeel is dat de weerstand zo laag mogelijk is en daarmee het verbruik\)
aanzienlijk wordt beperkt. Een reductie van 20% is volgens computersi
-
mulatie haalbaar.
EFFICIËNT EN COMFORTABEL OP ELKE SNELHEID
Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Van Oossanen Naval
Architects. De ingenieurs van Van Oossanen stonden voor de uitdaging
om een romp te ontwikkelen die zowel efficiënt is alsook comfort biedt
op alle snelheden tussen de 5 en 15 knopen. Een snelvarend schip is
ontwikkeld om zo goed mogelijk te varen op hoge snelheid, maar mist
comfort en stabiliteit op kruissnelheid, stelt de werf. Met het onderwa
-
terschip van ‘Project 54’ is het comfort op elke snelheid maximaal. Van
kruip- tot topsnelheid. Lichte en snelle schepen, zoals een halfglijder \)en
planerende boot, komen uit het water. Dit gaat ten koste van comfort,
maar vooral ook binnenruimte. Een nadeel dat met dit onderwaterschip
volledig verdwijnt.
NIET SNEL, MAAR WEL SNELLER VAREND
Voor Super Lauwersmeer was de insteek bij de ontwikkeling van ‘Project
54’ niet om een snelvarend schip te bouwen, maar wel een sneller vare\)nd
schip. Een luxe stalen jacht met comfort, de binnenruimte, kwaliteit en
stabiliteit dat waar nodig ook snelheid kan maken. Waar de bekende Dis
-
covery-modellen van Super Lauwersmeer een topsnelheid behalen van 8
à 9 knopen, zal ‘Project 54’ in staat zijn 15 knopen te halen.
Wie niet noodzakelijkerwijs snelheid nodig heeft, kan met lichte mo -
toren grote duurzaamheidsvoordelen halen. Om de snelheid van een
waterverplaatser (8/9 knopen) te behalen is slechts 100 pk nodig. Met
twee motoren van 270 pk kan ‘Project 54’ een topsnelheid van 12 knopen
bereiken. In lijn met het duurzame karakter is tevens een begin gemaakt
met de voorbereidingen voor een volledig elektrisch aangedreven variant.\)
EXTRA DUWTJE IN DE RUG
Voor elke variant is maximaal comfort gegarandeerd. Het schip blijft
dankzij het speciale onderwaterschip en de Hull Vane volledig horizon
-
taal liggen. De Hull Vane, zorgt voor een minimale hekgolf. Het vleugel -
profiel wekt een liftkracht op uit de schuin opwaartse stroming achter de
spiegel. Deze liftkracht tilt niet alleen het achterschip iets op, maar geeft
dit ook een duwtje in de rug.
Voor een groot schip als ‘Project 54’ is de diepgang maar beperkt. \)De
multiknikspant rompvorm ligt 1,20 meter diep en kan daarmee op alle
plekken komen als elke andere Super Lauwersmeer. Daarnaast wordt een
uitstekende stabiliteit op zee gegarandeerd.
IN AANBOUW
Op dit moment wordt ‘Project 54’ gebouwd op de eigen jachtwerf in
Noardburgum. Deze zomer zal de werf het schip te water laten, nadat alle\)
bouwfasen geheel in eigen beheer zijn voltooid.
www.superlauwersmeer.nl
DOOR VAN OOSSANEN ONTWIKKELD
Super Lauwersmeer komt naar
eigen zeggen met een wereldpri
-
meur; een onderwaterschip dat het midden houdt tussen een
waterverplaatser en een plane
-
rend jacht. Vorig jaar kondigde
de Friese werf aan met ‘Project
54’ een revolutionair nieuw jacht op de markt te gaan zetten. Dit innovatieve onderwaterschip is onderdeel van die belofte.
Super Lauwersmeer:
innovatief onderwaterschip
JACHTBOUW NEDERLAND APRIL fl0flfl