Page 1 - Leeg_bestand_004
P. 1
11
WERKWIJZE OCTROOI-ONDERZOEKER
Als de patentaanvraag op zijn bureau
belandt, gaat Schmitter als volgt te werk:
“Ik probeer eerst technisch te begrijpen
wat de aanvraag inhoudt. Voornamelijk
welk probleem geprobeerd wordt op te
lossen. Het belangrijkste deel van de
aanvraag zijn de conclusies. Die geven
de dekking van de bescherming aan. Het
is dus heel belangrijk hoe die conclusies
geformuleerd zijn. Dan ga je op zoek
naar al bestaande patenten, die eventueel
de uitvinding van de patentaanvraag
vernietigen. Dat wil zeggen dat je een
patent vindt, waarin eigenlijk precies
hetzelfde wordt beschreven. In de
jachtbouw, waar ook veel innovaties niet
gepatenteerd zijn, kijk je ook op internet
buiten onze patent-literatuur naar de
stand van de techniek.”
Daarna volgt het nieuwheidsonderzoek
rapport, waarop de aanvrager kan
reageren. Schmitter: “Over het algemeen
zijn dat de octrooigemachtigden.
Afhankelijk van de documenten die wij
in ons rapport hebben geciteerd, kunnen
zij de conclusies aanpassen. Dit om
de bescherming beter te definiëren en
vooral te differentiëren ten opzichte van
de door ons gevonden stand van de
techniek (prior art). Vanaf daar begint
het heen en weer schrijven tussen de
octrooigemachtigde en de octrooi-
onderzoeker. Dit om tot een duidelijke,
nieuwe en inventieve formulering van
de conclusies te komen. We hebben de
plicht om een patent te verlenen, voor
zover mogelijk is. Dit is ook in het belang
van de industrie om juist, eerlijk en
onpartijdig te zijn. Dat is bijvoorbeeld
de reden dat wij octrooi-onderzoekers
geen persoonlijke business hebben die
in aanraking komt met patenten. We
mogen zelf ook geen octrooiaanvraag
doen. We zijn bovendien gebonden aan
een geheimhoudingsplicht. Zolang een
patentaanvraag niet is gepubliceerd,
mogen we er niets over zeggen of
publiceren buiten de EPO.”
KLOPPENDE CONCLUSIES
Zodra de conclusies kloppen, wordt
het patent verleend. “Tijdens het
verleenproces is de communicatie tussen
de aanvrager en de octrooi-onderzoeker
publiekelijk. Iedereen kan die dus volgen.
Een derde partij kan eventueel observaties met extra informatie indienen, de
zogenaamde ‘third party observations’.
Dit gebeurt misschien in een paar
procent van de gevallen. Ik kan daar dan
eventueel rekening mee houden en mijn
oordeel aanpassen. Nadat het octrooi is
verleend, heeft de derde partij binnen een
termijn van negen maanden nogmaals
de mogelijkheid om een bezwaar in
te dienen tegen het verlenen van het
patent. Dan komen de octrooiaanvrager en de derde partij bij EPO samen in een
soort bezwaarprocedure, opposition
p
rocedure. Zij kunnen dan hun voor- en
tegenargumenten presenteren voor een
panel van drie octrooionderzoekers.
Vervolgens wordt besloten of het octrooi
in stand wordt gehouden, aangepast moet
worden of zelfs vernietigd wordt. Als dat
niet genoeg is, kunnen ze nog in beroep
gaan. Dan komt het bij de onafhankelijke
‘board of appeal’ van EPO
terecht.”
Aanvragen Europees Octrooi
Voor het aanvragen van een Europees Octrooi moet een centrale aanvraagprocedure
worden doorlopen via het Europees octrooibureau, ook wel aangeduid als European
Patent Office (EPO). Nadat het octrooi is verleend, splitst het zich o\)p in nationale
octrooien. Dit betekent dat de eigenaar het octrooi moet laten registreren in de Euro-
pese landen waar hij het octrooi rechtsgeldig wil laten zijn. Deze lande\)n moeten zijn
aangesloten bij het Europees Octrooiverdrag. De aanvrager kan de octrooiaanvraag
zelf indienen of dat door een octrooigemachtigde, een soort advocatenkantoor, laten
doen. De omschrijving van de uitvinding moet technisch en juridisch kloppen om
een octrooi te krijgen dat ook bij een rechter stand houdt. Een octrooigemachtigde
kan helpen bij de aanvraag en de rest van de octrooiprocedure.
Fast Displacement Hull Form
Een illustratief voorbeeld van een gepatenteerde rompvorm is de Fast Displacement
Hull Form (FDHF) van Van Oossanen Naval Architects. Van Oossanen begon
in 2009 met de ontwikkeling van de Fast Displacement Hull Form (FDHF). Dit
baanbrekende rompdesign is ontwikkeld om met minder vermogen betere prestaties
te leveren en zuiniger te varen. Tanktests en computercalculaties hebben aangetoond
dat deze rompvorm 30 procent efficiënter is dan een displacement rom\)p. Van
Oossanen verkreeg een patent op de innovatieve elementen van het ontwerp\).
Heesen Yachts was in 2013 de eerste werf die de FDHF toepaste op de het 65-meter\)
lange superjacht Galactica Star (afgebeeld). Met twee 4.300 kW sterke motoren haalt
het schip een topsnelheid van ruim 28 knopen.
▲
▲
It’s all about wellbeing
Voor ieder soort jacht hebben we de meest
geavanceerde stabilisatieoplossing.
Zo garanderen we meer stabiliteit, comfort en
veiligheid en minder kans op zeeziekte aan boord.
Daar wordt iedereen blij van.
www.dmsholland.com
Wilt u ook meer weten over
de DMS stabilisatoren?
Scan dan deze QR code.
211030 Adv 220x285 Jachtbouw.indd 1211030 Adv 220x285 Jachtbouw.indd 1 21-01-2022 14:4321-01-2022 14:43
JACHTBOUW NEDERLAND APRIL fl0flfl